Najpierw myśl – potem rób. Przekładając to wszystkim znane powiedzenie na język marketingowca należałoby powiedzieć – najpierw planuj – potem działaj. Skuteczne planowanie, podobnie zresztą jak produktywne myślenie, wymaga posiadania pewnego zasobu wiedzy i zorientowania w temacie. Stworzenie skutecznej strategii reklamowej nie jest prostym zadaniem. Spiesząc z pomocą – przygotowaliśmy dla was mikro poradnik, w którym to proces tworzenia strategii podzieliliśmy na 4 kroki działania. A zatem – zacznijmy:
ᐅ KROK #1
Analiza wstępna – co i gdzie sprzedajesz/oferujesz ?
Powinieneś być w stanie jasno określić czym jest Twój produkt oraz jaki jest obszar Twojego działania, a powodów ku temu jest wiele. Dwa główne to: możliwość stworzenie szkicu potencjalnego klienta (o tym w pkt. 2) oraz określenie gdzie i w jaki sposób można nabyć oferowane przez Ciebie produkty/usługi. Nie zawsze bycie małą, lokalną firmą, np. rzemieślnikiem tworzącym produkty tylko na zamówienie, zamyka nam drogę do wychodzenia poza swoje miasto/ województwo kraj. Wystarczy, że wprowadzisz do swojej oferty sprzedaż wysyłkową, dzięki czemu w pełni wykorzystasz potencjał własnego produktu, informując o jego istnieniu osoby spoza Twojego obszaru. Inaczej jest w przypadku niektórych usług, takich jak np. salony kosmetyczne czy lokalne restauracje, które z racji swojej specyfiki muszą ograniczyć promowanie swojej firmy do obsługiwanego terytorium.
ᐅ KROK #2
Określenie grupy odbiorców – komu sprzedajesz/ świadczysz usługi, czyli co dla kogo?
O wiele łatwiej będzie Ci planować jakiekolwiek działania promocyjne, jeśli stworzysz klarowny obraz swojego potencjalnego klienta lub ich grup, czyli tzw. „persony marketingowe”. Jeśli już po wstępnej analizie jesteś w stanie jasne określić specyfikę swojego produktu lub usług, kolejnym krokiem jest zastanowienie się komu mogą być one potrzebne lub w jaki sposób mogą pomóc Twojemu klientowi. O tym jak zabrać się za stworzenie profili swoich klientów możesz przeczytać tutaj.
ᐅ KROK #3
Zbadanie konkurencji – czyli jak robią to inni?
Znajomość nasycenia rynku produktami lub usługami podobnymi do oferowanych przez Ciebie jest bardzo istotna, aby móc dobrać optymalne formy reklamy, dlatego warto poświęcić czas na zbadanie działań konkurencji. Podczas analizy należy zwrócić uwagę na całokształt działań konkurencji – od polityki cenowej, po oferowane produkty, bonusy i inne smaczki. Dzięki takiej analizie będziemy wiedzieć, czy jesteśmy gotowi do rozpoczęcia działań reklamowych, czy może lepiej poświęcić czas na usprawnienie funkcjonowania naszej witryny lub wzbogacenie oferty o dodatkowe produkty/ usługi.
ᐅ KROK #4
Zbudowanie oferty – czyli co, za ile?
Znając odpowiedzi na powyższe trzy pytania – przejdź do zbudowania swojej oferty tak, aby była zorientowana na TWOJEGO klienta, tj. odpowiadała na jego potrzeby i mówiła jego językiem. Skonstruuj ją tak, aby wyróżniała się spośród ofert konkurencji – pomyśl co masz Ty, czego nie mają inni i – nie- to wcale nie musi być najniższa cena (tym bardziej jeśli oferujesz produkty lub usługi z sektora premium). Pamiętaj, że istnieją też inne, równie ważne aspekty, takie jak czas realizacji zamówienia/dostępności usługi, jakość obsługi klienta czy chociażby opieka posprzedażowa oraz posiadanie programu lojalnościowego.
Pewnie nurtuje Cię pytanie o zalety posiadania strategii marketingowej i czy można skutecznie działać bez niej?
Już odpowiadamy: oczywiście, że można, jednak wówczas będzie to działanie po omacku. Największym plusem posiadania strategii marketingowej jest przede wszystkim zminimalizowanie nietrafnych decyzji poprzez eliminację nieskutecznych sposobów reklamy, a co za tym idzie – oszczędność pieniędzy. Zatem zanim wydasz pierwsze środki na umieszczenie ogłoszenia w lokalnej gazecie lub ogromny baner reklamowy przy drodze – zastanów się czy Twoi potencjalni klienci to zobaczą, bo być może nie czytają gazet, a bilbordy są im zupełnie obojętne.
Jeśli nie czujesz się na siłach, aby zbudować swoją pierwszą strategię reklamową – służymy pomocą.