Jak zbudować personę marketingową, czyli o tworzeniu sylwetki potencjalnego klienta.

Paź 23, 2018 | podstawy marketingu

Stworzenie swoich person marketingowych i ich odpowiednie pogrupowanie niewątpliwie wiąże się z wieloma korzyściami biznesowymi i z pewnością zaprocentuje w postaci podejmowania bardziej trafnych decyzji, ale jak to zrobić?

Na początku musisz wiedzieć, że budowanie „persony marketingowej” polega na wyłonieniu zespołu kluczowych cech klienta, które biorą udział w procesie decyzyjnym przy zakupie produktu/usługi. Takie profilowanie ma na celu lepsze jego poznanie – a co za tym idzie – kierowanie takich form reklamy, które zostaną przez niego pozytywnie odebrane i zachęcą do zakupu/kontaktu. Podczas tworzenia „portretu” klienta powinniśmy wziąć pod uwagę szereg kwestii – od danych demograficznych po jego potrzeby, zainteresowania oraz nawyki. A skąd wziąć owe informacje? Możesz sięgnąć po dane z:

1. Google Analytics (darmowe, ale naprawdę potężne narzędzie do analityki witryn internetowych)

2.  Facebooka (np. statystyki grup odbiorców (zakładając, że prowadzisz swój firmowy Fan Page).

Aby w prosty sposób przekazać Wam tę niezbędną wiedzę – przygotowaliśmy infografikę obrazującą wszystkie najważniejsze aspekty, o których nie można zapomnieć przy tworzeniu sylwetki swojego klienta:

Gdy przebrniesz przez wszystkie kroki, okaże się, że jesteś w stanie pogrupować swoich klientów, gdyż wielu z nich jest do siebie po prostu podobna – łączy ich np. podobny wiek, zainteresowania czy status społeczny. Dla każdej takiej grupy warto utworzyć sobie modelową personę, czyli reprezentanta, któremu będziesz mógł nadać imię, tak aby stał się ona bardziej ludzki. Efektem Twojego wysiłku może być taka oto karta – zobacz nasz przykład poniżej:

 

Mamy nadzieję, żę z pomocą powyższego schematu z łatwością stworzysz swoje persony marketingowe pamiętając o każdym aspekcie, który nie może zostać pominięty. Trzymamy kciuki za samodzielne próby sportretowania swoich klientów i służymy pomocą w przypadku trudności – wystarczy się z nami skontaktować, do czego gorąco zachęcamy!